Recencies

In het menu aan de rechterkant opdeze pagina kunt u de recenties van onze gebruikers lezen die op andere pagina's geschreven zijn. 


Recensie George Wognum

Aanschaf Triorep iTBS.
i-TBS een drie in één systeem: anti-slinger, afdalen en achteruitrijden.

Op 27 april 20016 vertrokken wij Maarten & Annet Zon en George & Liesbeth Wognum naar de NCC-camping in Woudenberg. De bedoeling was dat George & Liesbeth donderdagmorgen 28 april om 8.15 uur het bedrijfsterrein van Triorep in Scherpenzeel zouden oprijden, aldus geschiedde. Jos Oostveen directeur van Triorep ontving ons samen met zijn zoon Bart die voor de inbouw van het i-TBS-systeem zou zorgen.

Maarten en ik waren in januari naar de Caravana in Leeuwarden geweest en waren na een uitgebreide demonstratie van het systeem door Jos Oostveen, er van overtuigd dat wij dit systeem op onze caravans wilde laten installeren.
Met name het drie in één systeem sprak ons erg aan. Niet alleen de strekautomaat die veel voordelen biedt bij het afdalen in de bergen, maar ook de strekautomaat die in werking treedt bij het achteruit rijden, waardoor je de caravan niet meer door de rem heen hoeft te drukken, leek ons zeer aantrekkelijk.

En dan tot slot ook nog eens een systeem dat als anti-slinger fungeert. En aangezien we beide een BPW-chassis bezitten zonder het ATC (anti-slipsysteem wat de KABE’s vanaf 2013 voeren), een zeer welkome aanvulling.
Nadat we onze caravan hebben afgekoppeld vindt er eerst een weging plaats. Links 890kg en rechts 810 kg. Exact 1700 kg het maximum gewicht dat onze Royal 560XL mag wegen. Dat zit dus goed alleen aan de verhouding moet we nog wat gaan doen. Vervolgens wordt het chassis gecontroleerd op eventuele scheurtjes. Iets wat helaas soms voorkomt maar waar Triorep een oplossing voor heeft ontwikkeld.
Gelukkig worden er geen problemen geconstateerd.

Dan gaat de caravan op de brug en kan het monteren gaan beginnen. Nog even de kussens aan de kant, zodat de accu vrijkomt. En dan laten we onze caravan achter, want de montage neemt bijna een dag in beslag. Natuurlijk komen we rond de middag nog wel even kijken, het meeste is dan al ingebouwd en ziet er keurig uit. Het afwerken en testen moet dan nog gebeuren. Aangezien we er nu toch zijn, laten we ook gelijk Tyron monteren op de wielen. De vorige eigenaar heeft met onze caravan een keer een klapband gehad, gelukkig viel de schade erg mee maar ook dit stuk veiligheid geeft een goed gevoel.

Aan het einde van de middag rijden we weer terug naar Scherpenzeel en staat onze caravan al weer klaar buiten. We rijden weer terug naar de camping in Woudenberg en maken ons op voor nog een dag inbouw want vrijdag 29 april is de caravan van Maarten & Annet aan de beurt. We kennen inmiddels de procedure, we zijn al bijna kind aan huis. Ook de caravan van Maarten en Annet is aan het einde van de middag klaar en ook de Smaragd GLE is uitgevoerd met Tyron.

In de zomer zijn we met de twee caravans op vakantie geweest naar Oostenrijk. Vanuit Duitsland zijn we naar de camping in Biberwier gereden. Daar vandaan naar Kaprun om uiteindelijk te eindigen in Abtenau, zo’n 50 km ten zuid-oosten van Salzburg, onze laatste camping in Oostenrijk.

En ik kan zeggen dat het systeem prima bevalt. Wat erg prettig is, is dat de caravan, als je hebt moeten stoppen voor een stoplicht en je wilt weer weg rijden, niet eerst “uit de rem” getrokken moet worden, wat altijd even zo’n schokeffect geeft. Dit geeft daardoor een rustiger rijgedrag. Ook bergaf rijden gaat veel soepeler. Het is een pittige investering maar de aanschaf valt zeker te overwegen als je veel met de caravan rijdt.


George Wognum

   

 


Recensie van Dhr. Veenstra,

Afgelopen voor jaar is het i-TBS in mijn caravan geïnstalleerd. De afgelopen jaren had ik toch wel problemen met het (oploop)remsysteem (beladen 1500 kg)bij lange en steile afdalingen in o.a. de Alpen en de Pyreneeën. Alternatief is de caravan in het dal achter te laten op de camping maar wij trekken graag en dan moet de caravan dus mee. Dit jaar (2016) wilden we via Zweden naar Noorwegen en omdat ik mij niet wil laten beperken door de caravantechniek, heb ik gekozen voor de aanschaf van het i-TBS.

Afgelopen maand juni hebben we bijna 4 weken door het Fjordengebied gereden. In totaal 5000 km met de caravan aan de trekhaak en 13 campings bezocht. Ik heb het i-TBS hierbij niet ontzien: Lange en kortere afdalingen van 8 tot 14% waaronder wegen die door de ANWB worden afgeraden (rood caravannetje). Denk o.a. aan de afdaling naar Geiranger, de ’beruchte’ Trollstigveien richting Andalsnes en de steile afdaling naar Aurland (de zgn ‘sneeuwweg). Hellingen waarbij ik tourbussen maar ook campers heb gezien die met stinkende remmen de helling afreden…

Afgelopen week bij Triorep in Scherpenzeel de remmen laten controleren. Wat bleek: het systeem heeft perfect z’n werk gedaan. Dankzij de ingebouwde strekfunctie geen enkel spoor van oververhitte remmen, trommels of gesmolten lagervet! Een bijkomend voordeel van de strekfunctie is dat achteruit manoeuvreren gemakkelijker gaat. De oplooprem komt immers niet in werking waardoor de terugrijautomaat niet in werking treedt. Met name op smalle wegen (single track) met tegenliggers (stukje achteruit de helling op) heb ik dit ondervonden. Het eveneens ingebouwde anti-slingersysteem heeft (gelukkig) niet in actie hoeven komen. 

Kortom: Ik heb in korte tijd veel ervaring met het iTBS opgedaan en ben erg tevreden. De aanschaf is een hele uitgave maar de beperkingen van de oplooprem worden door dit systeem omzeild, wat mij (veel) meer vrijheid geeft. Bovendien zit je veel ontspannender achter het stuur!

Randvoorwaarden zijn uiteraard een goede ‘trekker’ maar ook de nodige rijervaring in de bergen.

Verder ben ik zeer tevreden over het bedrijf Triorep vwb kennis en service.

A.V. Combinatie: Landrover met caravan, beladen tot 1500 kg.

Dhr. Veenstra

 


Recensie van Rik Kiene.

Ik heb sinds vorig jaar zomer het iTBS systeem op mijn caravan (Eriba Nova 545 GL 2015, max belading 2000kg; werkelijk belading 1945 kg achter een Mitsubishi Pajero LB 2015, AT, 144 KW, 441 nm / 2000 tpm) in combinatie met de nieuwe zelf stellende AAA-plus remtrommels van Alko laten inbouwen. 

Ik ben er uitermate tevreden over. Het systeem is gemonteerd door Triorep. Zij doen ook het onderhoud. Ik heb er inmiddels tegen de 10.000 km. mee gereden. Door Frankrijk, Duitsland en naar het zuiden van Spanje. Over de vlakke weg,  bergachtige wegen met lange hellingen op en af. Het rijden met het systeem vergroot zowel het rijcomfort als de veiligheid. Zeker bij lange afdalingen zou ik zonder dit systeem niet meer willen. Ik heb geen moment last gehad van heetlopende remmen door het autonoom oplopen van de caravan. Die ervaring heb ik in het verleden wel gehad met vastgelopen wielen als resultaat.

Opbrengst was een verloren vakantie en daarbij € 5000 schade. Daar heb ik met deze zware combinatie geen zin meer in. Ik vond het ook een veilig idee dat slingeren voorkomen wordt. Het systeem grijpt dan in. Ook bij hevige dwarswind is dat een veilig idee. De aanwijzingen via de sensorlichtjes in de auto-plug bij het dashboard zijn toereikend om de status van het systeem te bewaken. Daarbij is het inherent veilig.

Als iTBS om wat voor reden ook er de brui aan geeft dan blijft alles gewoon werken zoals het door de caravanfabrikant is gebouwd.  Afdalen gaat uitstekend. Ik zet de automaat met de hand in een lagere versnelling en kan op die manier beheerst naar beneden. Soms loopt de snelheid toch op. Dan is het genoeg om kort maar stevig te remmen zodat de vaart er uit is en dan weer verder afremmen op de motor. De hitte door die korte remactiviteiten is heel snel weer verdwenen omdat er geen accumulatie van warmte ontstaat. Door de permanente strekking van de koppeling is ook het vervelende pompen verleden tijd en rijd je er een stuk rustiger mee. Ik acht dit systeem een noodzakelijkheid, bijna een verplichting, voor carvanners die wat verder willen dan Nederland.

Opvallend is ook dat na dit kilometrage de remvoeringen nauwelijks zichtbaar gesleten zijn. Een kostenbesparend iets. Daarbij komt dat het systeem gemakkelijk over te plaatsen is naar een volgende caravan. Het is dus een eenmalige investering in comfort en vooral veiligheid.

De montage door Triorep is uitstekend gedaan. Ik heb ook de ontvochtigings module laten plaatsen vanwege het rijden in de winter. Ik wil niet dat het systeem zou bevriezen. Die ervaring heb ik van de winter gelukkig dan ook niet gekregen hoewel ik meer dan 5 uur in de vrieskou en een sneeuwstorm bij Bastogne op de E25 heb vastgestaan, Geen centje pijn voor iTBS.  De nazorg door Triorep/TrailerSafety Systems is ook perfect. Met behulp van hun computersysteem is het mogelijk na te gaan welke rembewegingen zich hebben voorgedaan en waar mogelijk een probleem kan schuilen. Hierover niets dan lof. Een klein irritant puntje is het aftapkraantje van de compressor. Die is naar mijn smaak te klein. Daar is echter een vervanging voor die Triorep en zo op zet. Dus dat mini-euveltje is ook verholpen.

Conclusie: een behoorlijke investering die zich echter uitbetaalt in een verhoogde veiligheid, minder slijtage van het remsysteem en een comfortabeler en dus minder vermoeiend rijden. Hetgeen weer aan je veiligheid en die van je reisgenoten bijdraagt.

 

Rik Kiene

 


Recensie van Corrie en Jan Kevenaar.

 

Reis met de MKP Grandesse naar de Lofoten.

Na eerdere MKP caravanreizen naar Zuid Frankrijk, Duitsland e.d. zijn we Op 20 mei 2015 vertrokken met een Volvo 244 van 1974 (voor de kenners, dit is de allereerste serie uit oktober 1974) en een MKP Grandesse uit 1978. Een fiberglas caravan, gebouwd in het Deense Kolding. Reisdoel was om via Zweden naar de Lofoten en Vestranen (eilandengroep noord Noorwegen) te gaan en via Noorwegen weer terug te gaan en wel in 6 weken.

De reis begon eigenlijk niet zo goed. We hadden onze laptop thuis laten staan en kwamen daar 80km op weg achter. Oef. Caravan op een parkeerplaats afgekoppeld, en vrouw als bewaker achtergelaten. Met auto zonder caravan ben je nu eenmaal wat sneller op en neer naar huis. Niet bedenkend dat dit vooral mannen op andere gedachten zou kunnen brengen. De eerste nacht hadden we afgesproken om onze medereizigers te ontmoeten op een camping in de buurt van Bremen. De medereizigers 1 stel en een vrouw alleen hadden beide een camper en met zijn vijven zouden we gebruik maken van camperplekken en vrij kamperen en regelmatig ook zorgen dat we verzorging zouden hebben op een camping of iets dergelijks. Nu zegt het woord camperplekken al iets over het gebruik van campers daarop. Een caravan op camperplekken was toch even uitzoeken of dit wel gepruimd zou worden. Uiteindelijk hebben we maar 1x daar wat scheve gezichten over gezien en verder geen enkel probleem ervaren. Misschien ook omdat het toch weer niet een aller daagse caravan is? Op een aantal camperplekken waren we ook niet de enige caravanners. Om niet alles waar we geweest zijn te beschrijven, maar de high lights. Uiteraard het bezoek aan het VOLVO museum. Naast onze 244 van 74 hebben we nog meer VOLVO’S o.a. al 40 jaar een Amazone combi van 1965, waar we in bijna alle werelddelen mee gereden hebben. Op de heenreis (terug van Kritiansand naar Hirthals gevaren) zijn we met de twee bruggen van Denemarken naar Zweden gegaan. Van Kopenhagen naar Malmö is fantastisch die bouwwerken. We hebben al een aantal bijzondere bruggen (o.a. Millau) gereden en dat blijft fascineren. De z.g. wildernis toer, die echt mooi was. De Storforsen waterval(len). Kiruna, waar je met de bus een ertsmijn ingaat en via ondergrondse circuits naar het bezoekerscentrum kan.

Kiruna is overigens een stad, die gedeeltelijk verplaatst wordt en dan geen tientallen mensen, maar duizenden. Dit omdat door de mijnbouw er instortingsgevaar voor een deel van de stad is. De walvistocht bij Andesnes (Lofoten) het was nogal ruig weer en walvissen kijken en zien duiken is een aparte belevenis, Flam, wel erg toeristisch met het treinreisje naar boven, maar vooral de camperplaats aan de Sonjefjord in Aurland nabij Flam. Zeehonden speelden in zee voor onze caravan.

De preekstoel waar we overigens ook niet de enigen waren “wat een diepte zonder hekjes o.i.d.” en het meest zuidelijke puntje Lindesnes. Dieptepunt We zijn uiteindelijk een week bij het ziekenhuis in Stokmarknes geweest, omdat onze medereizigster haar kuitbeen brak, wat met een plaatje ijzer en rvs schroefjes gerepareerd is en vervolgens gerepatrieerd moest worden. Was overigens wel een erg mooie omgeving tussen de ziekenhuisbezoeken door. Het weer was op zijn zachtst gezegd matig. Het visioen van aan het water vrij kamperen en dan ’s morgens lekker het water in….nu had ik vooral in het noorden een hakbijl nodig om een wak te maken. Erg veel regen gehad (sneeuw en hagel) Lage overdag temperaturen (6gr) en nachtvorst.

Problemen met de Volvo en MKP. Het vaste zijraam van de MKP lekte op het raamrubber tijdens een echte hoosbui. Met Duck tape tijdelijk gerepareerd. Verder geen sores aan de caravan, dan hoogstens tijdens een storm dat de luchtroosters geweldig veel lucht de caravan inlieten. Caravan omgedraaid, probleem opgelost.

Auto; vacuüm slangetje losgeschoten en dus valse lucht aangezogen en een niet vernieuwd benzineslangetje verpulverd, met dank aan de E10 benzine. Een inferieure 13 polige stekkerdoos die contactproblemen (bleef) veroorzaakte.

We zijn sinds 24 oktober 2010 (Feyenoord verloor die dag met 10-0 van PSV, wat erg vervelend was, maar makkelijk te onthouden) eigenaar van de MKP. Hij zag er op het 1e oog redelijk uit, maar zou toch aan onze eisen moeten gaan voldoen. Ik weet dat er in klassiekerland twee grote stromingen zijn nl. alles houden zoals het “”toen”” was en aanpassen aan de huidige tijd, waarbij je nog kunt kiezen in uitersten voor het behoud van patina of beter dan nieuw maken. Wij hadden de eisen dat er “”gekampeerd”” kan worden zonder externe voorzieningen (wildkamperen, camperplaatsen of op de camping gaan staan waar je wil). Er zou een vast toilet in moeten komen en een eigen stroom voorziening en de koelkast zou op gas moeten werken. Maar eerst de gebreken en slijtage van de MKP aangepakt. De belangrijkste was dat op de veel belopen plekken, de vloer inzakte. Gedeeltelijk een nieuwe (onder)vloer gemaakt en subframe(pjes) gemaakt aan de onderzijde om die plekken blijvend te ondersteunen. De afwerk vloer van laminaat gemaakt. De afzuigkap van een nieuwe elektromotor voorzien. Een modernere 220v aansluiting, met aardlekbeveiliging. Storend was, dat de MKP niet horizontaal achter de VOLVO “”hing””. De MKP helde echt achterover. De trekhaak aansluiting eerst omhoog gebracht door tussen de koppeling en trekstang 5cm profiel te maken. Dat was nog steeds onvoldoende en heb toen ijzeren klossen gemaakt en die tussen de as en het frame gemaakt. Op de bijbehorende foto is te zien dat de MKP nu horizontaal achter de auto hangt. De as bleek behoorlijk versleten te zijn dus van nieuwe lagers en remmerij voorzien en gelijk voor verbetering van het weggedrag voorziening gemaakt, waardoor er ook schokdempers op konden.

De koelkast op gas (LPG) was geen probleem. In een Grandesse zit een koelkast die werkt op 12v, 220v en Gas. Een toilet was niet aanwezig in de Grandesse, maar wel een forse ruimte, met een wasbak, waar het toilet in gebouwd zou kunnen worden. Een Thetfort vast toilet paste niet in de breedte (een staander van de constructie kun je niet verwijderen om de buitenaansluiting te creëren) en kwam dus in de lengte te staan. Nadeel hiervan is dat het opvanggedeelte via de onderkant van de voorbank eruit gehaald moet worden. Soms moet je compromissen sluiten. Voor de stroomvoorziening is een zonnepaneel op het dak gemaakt en een ruimte in de toiletruimte onder de wasbak gemaakt voor de accu. Ook is een constante 12v stroomdraad gelegd, met een accu-scheider zodat de auto accu’s niet leeg getrokken kunnen worden, tevens een omvormer 220v naar 12v geplaatst voor het geval dat we een keer aan 220 volt zouden kunnen staan. Alles geplaatst onder de klerenkast en naast de kachel, waar voldoende ruimte was om ook alles apart te zekeren. Voor alle zekerheid een 2e accu in de Volvo gebouwd om absolute zekerheid te hebben ook voor langere tijd van stroom voorzien te zijn. Volgende anpassing was een mover. Nu heeft een Grandesse een Peits as. Een Peits as is geen as waar movers voor geleverd worden, maar met wat aanpassingen zit er nu een mover op, met de regelunit weer onder de klerenkast, die toch wel vol begon te raken. Om het veiligheidsgevoel te vergroten ook diverse soorten detectoren geplaatst helaas met allemaal verschillende voltages. Hiervoor alles ook weer omvormers naar 12volt. Alles werkt nu dus op 12v.

De belangrijkste verbetering voor het weggedrag is het (i)TBS systeem (Triorep Scherpenzeel). Hierdoor hebben we de steilste passen probleemloos kunnen rijden. Het remsysteem van de MKP is onafhankelijk geworden en remt dan alleen als de remlichten van de trekkende auto aangaan. Groot voordeel t.o.v. het standaard systeem is dat bij een steile afdaling de caravan niet meer remt door het steeds aandrukken van de caravan en daardoor de remmerij van de caravan erg heet kan worden. Ander voordeel is het achteruitrijden. Zou je bergop achteruitrijden met een standaard remsysteem, gaat de caravan steeds harder remmen en dus tegenwerken. Met het TBS systeem remt de caravan niet meer bij het achteruitrijden, dan pas als je de remmen van de auto indrukt. Tevens zit er een anti slingersysteem in, die bij slingeren van de caravan ervoor zorgt dat de caravan onafhankelijk van de auto gaat remmen en zodoende weer recht achter de auto komt en dus stopt met slingeren. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden en werkt alles weer als “”vanouds””.

Maak er weer een fijn Oldtimer Caravanjaar van!

Corrie en Jan Kevenaar.

    

 

 


 

 

Recentie van Werner Lueg:

Eine kleine vor Geschichte, wir meine Frau und Ich sind begeisterte Winter-Freunde Ski-Fahrer und Camper. 2014 sind wir nach Südtirol zur Seiser Alm für 2 Monate auf den Camping Platz Seiser Alm gefahren. Um diesen Camping Platz an- und Abzug Fahren geht es nur mit 15% und 17% Steigung oder Gefälle. Hin über die 15% Steigung die Straße ist sehr schmal. Nach Hause über die breitere Straße aber mit 17% Gefälle! Natürlich nur mit Qualmenden Bremsen am Wohnwagen!

2014 auf der Campingmesse in Düsseldorf habe ich den Achs- und Bremshersteller meines Wohnwagens auf gesucht. Mein Problem geschildert, Antwort war ist ein Problem!

Frag was kann ich tun (machen) damit meine Bremsen am Caravan nicht mehr Qualmen?
Antwort: Rufen sie mich nach der Messe an, mal sehen was wir machen können!
Angerufen: Da gibt es in den Niederlanden eine Fa. Triorep rufen sie dort an die können Ihnen helfen die wahren bei uns im Werk und haben uns ihr System vorgeführt! Gesagt getan indem Niederlanden die Fa. Triorep angerufen man war bereit mir zu helfen. Das Prospekt war leider nur in Niederländisch, wir der Herr Jos Oosterveen und ich verständigten uns darauf, dass ich den Prospekt versuche auf Deutsch zu Übersetzen.
Es fand ein reger E-Mail Verkehr statt.

Im Jahr 2015 bin ich nach Holland gefahren und habe mir das i-TBS einbauen lassen.

So es wurde Dezember 2015 ab zur Seiser Alm und im März 2016 sind wir wieder nach Hause gefahren. Mit Absicht habe ich die 17% Gefälle Strecke gewählt und Muss sagen diese Investition hat sich gelohnt. Kein Bremsen Qualmen!
Auf der Autobahn kein Schlingern!

Beim zurück setzen auf dem Campingplatz oder in meine Hofeinfahrt, ist alles das was versprochen wurde eingehalten worden!

Ich kann i-TBS nur empfehlen, und hoffe das die Hersteller von Wohnwagen sich mal darüber Gedanken mache!!!

Mit freundlichem Gruß

Werner Lueg